Schijnveilig of schijnheilig – Op het fietspad bij de Odebrug wordt een nieuwe vluchtheuvel aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren. De vluchtheuvel komt midden op het fietspad, zodat voetgangers per rijrichting kunnen oversteken. Fietsers kunnen aan weerszijden van de heuvel langs denderen. Geen enkel fietser stopt voor de voetgangers bij het zebrapad hier.
Er vielen klappen
Na de renovatie zou de chaos bij de oversteekplaats voorbij moeten zijn, maar dat bleek niet het geval. Er waren nog steeds botsingen, en soms liepen de spanningen zo hoog op dat er klappen vielen. In de nieuwe situatie was bovendien het voetgangersverkeerslicht verdwenen. De ontwerper concludeerde dat een zebrapad over een tweerichtingsfietspad schijnveiligheid creëert. Ook een verkeerslicht. Waarom is het ontwerp niet intrinsiek veilig? Het is nu onoplosbaar.
Schijnveilig
Ondertussen wordt wel een zebrapad over een druk tweebaansfietspad voorgesteld, ditmaal bij de Zeeheldschool op de Van Diemenstraat. Bij de Jan van Galenstraat daarentegen komt er toch geen zebrapad, omdat dat wederom als schijnveilig wordt bestempeld. En dan is er nog de Rozengracht, waar fietsers en voetgangers tegelijkertijd groen licht krijgen vanuit alle richtingen. Dat is wel heel bijzonder.
Moedeloos
Ik word hier moedeloos van. De mensen die verantwoordelijk zijn voor onze verkeersveiligheid lijken zich steeds vaker te verschuilen achter het excuus van schijnveiligheid. Hun deskundigheid en ervaring zouden juist moeten leiden tot intrinsiek veilige ontwerpen en verkeerslichtregelingen die bescherming bieden aan álle verkeersdeelnemers, en in het bijzonder de kwetsbare voetganger. Daarvoor zijn ze opgeleid en betalen we hun; het is hun vak. Maar in Amsterdam blijft de voetganger vogelvrij. Dat is niet schijnveilig, dat is schijnheilig.
Afbeelding: Artist Impression Odebrug. Bron: Gemeente Amsterdam.
* Laatste revisie op 11 oktober 2024 door Redactie AC