Hamsteren? Het wordt de Amsterdammers afgeraden. Toch vind ik het juist heel verstandig van de Amsterdammers. Wie bereidt zich nu niet voor op de barre tijden die mogelijk nog komen? Maar, een volle winkelwagen met toiletpapier is toch wat overdreven. En, zoveel zorgen hoeven we ons nog niet te maken.

Robuust

De productie en distributie van levensmiddelen is robuust. Levensmiddelenbedrijven zijn in staat om bij calamiteiten snel en efficiënt te schakelen. Zelfs als ook fabrieken worden getroffen zijn de bedrijven vol vertrouwen dat de productie snel ergens anders naar toe kan worden verplaatst met hun ‘business continuity’ plannen.

Samenwerking

Het is verstandig om de bedrijven in de sector zoveel mogelijk met rust te laten en ze zelf in staat te stellen zaken te regelen om de voedselvoorziening op niveau te houden bij calamiteiten. Essentieel hiervoor is het delen van voorraden en distributiecapaciteiten tussen FMCG-retail ‘at home’ en FMCG-groothandel ‘out of home’. Het zijn communicerende vaten bij deze crisis. Samen met hun toeleveranciers kunnen zij de volatiele vraag prima aan.
Dat bleek de afgelopen dagen. De bedrijven zetten meer dan hun beste beentje voor. Het is topsport met 50 procent meer omzet in de winkels. Hoe lang is dit vol te houden? We hebben geen idee hoeveel weken of maanden dit nog gaat duren?

De branche-organisatie CBL vraagt terecht om maatregelen voor een soepele winkeldistributie. Hef de restricties bij rij -, winkel- en venstertijden op. Sta nachtlevering toe. Geef ontheffing van lokale voertuigrestricties. Organiseer een flexibele inzet van extra personeel. De sector weet als geen ander wat er nodig is.

Kanaalverschuiving

De coronacrisis leidt vooral tot verschuiven van de vraag tussen verkoopkanalen. De Amsterdammers eten niet meer buiten de deur, op kantoor of onderweg. We eten weer ouderwets gezellig thuis. Het aandeel out from home is zo’n 35 procent van de levensmiddelenmarkt. De omzet hier is voor 80 tot 90 procent van de een op de andere dag weg gevallen. De omzetten in de winkels voor de thuis-markt stegen juist met 50 procent.
We hamsteren allemaal even, tot we zien dat de schappen elke dag weer vol zijn (of onze eigen keukenkastjes vol staan). Mijn winkel zag er vandaag weer goed uit; volle schappen. Maar, die extra vraag blijft zolang we allemaal thuis vast zitten. Ik voorzie dat retailers deze weken hun schappenplan en winkelindeling veranderen om meer ruimte te maken voor vers en food. Er is letterlijk geen ruimte in de winkels voor de extra omzet. Engelse winkels verkleinen hun assortiment om ruimte te maken voor de veel gevraagde producten.

Markten

Ga vooral de lokale markten niet klakkeloos sluiten. Welke oplossingen zijn er om contact tussen en met klanten te voorkomen en, niet de laatste plaats, de toekomst van de markten te behouden.
Op de Amsterdamse Ten Katemarkt biedt ‘Local Heroes‘ al een afhaal- en bezorgoptie. De order kan gratis worden afgehaald bij het pick-up point aan de Kinkerstraat. Of, de bestelling kan worden thuisbezorgd tegen een kleine betaling.
Geef nu ruimte in de woonwijken aan kleine markten met een goed aanbod van essentiële producten.

Thuisleveren?

Bij de coronacrisis speelt een extra probleem. Niet iedereen wil, of durft, meer naar de winkel. Online bestellen en thuis laten leveren is dan een oplossing. Maar, de online leveringen lopen nu ook spaak; er is niet voldoende capaciteit bij AH, Jumbo en Picnic.
Stel de websites van Sligro, Hanos en Bidfood open voor het grote publiek. Ook het CBL roept daartoe op: ‘Stel zelfbedieningsgroothandels tijdelijk open voor consumenten’. En, inmiddels hebben Sligo en Makro hun afhaalgroothandel geopend voor consumenten.
Er zijn handjes genoeg in de magazijnen. Het leveren aan consumenten hoeft geen probleem te zijn. Dienstverleners als TringTring, Ebakkie, Foodlogica, Dockrs en Fietskoeriers staan te trappelen om bij te springen.
Dit biedt ook kansen voor winkels, en restaurants, die hun lokale klanten willen blijven bedienen; onze eigen ‘local heroes’. Het is meteen een goed moment om te experimenteren met lichte en elektrische stadslogistiek. Nu is het moment om samen te werken, dan loopt het straks niet spaak.

Hamsteren? Dat is verstandig als je dat met mate doet. Moeten we ons zorgen maken over de voedselvoorziening? Ja, een beetje. Maar, er zijn gelukkig nog zoveel mogelijkheden om problemen slim op te lossen.

7 reacties

  1. Geachte Heer Ploos van Amstel: Ik vind uw introductie laakbaar. U moedigt ”hamsteren met mate” aan. Dat doet u terwijl de supermarkt omzetten in 1 week met 50% stegen.
    Dat erkent u weinige zinnen verder. Er is dus al gigantisch gehamsterd. En wat u betreft gooien we er nog een schepje bovenop! Nee meneer Ploos van Amstel, we zijn met zijn allen niet opeens 50% meer gaan (vr)eten! Dus er ligt al te veel in die keuken en andere kastjes. Op zeker moment komt dat voor een groot deel op de verspillingshoop terecht, die nu al met weinig succes wordt bestreden.
    U zegt verderop terecht dat ons voedselproductie en distributieapparaat uitstekend werkt. Dus als er lege schappen zijn ligt dat bijna altijd alleen aan hamsterwoede.
    Zeg de Amsterdammer in het Wester of Vondelpark dat hij/zij onbeperkt mag wandelen, hardlopen, fitnessen etc. mits hij/zij tenminste op 1,5 m afstand blijft en dan is er altijd wel een groep die vindt dat het ”met mate” dus iets minder dan een meter ook wel kan. Als er nu lege schappen zijn komt dat door de mensen die doorgaan met hamsteren, omdat Ploos van Amstel zegt dat het ”met mate best mag”.

    John Zwart
  2. Misschien het artikel eerst een lezen. Het aandeel out from home is zo’n 35 procent van de levensmiddelenmarkt. De omzet hier is voor 80 tot 90 procent van de een op de andere dag weg gevallen. De omzetten in de winkels voor de thuis-markt stegen juist met 50 procent.
    We hamsteren allemaal even, tot we zien dat de schappen elke dag weer vol zijn (of onze eigen keukenkastjes vol staan). Maar, die extra vraag blijft zolang we allemaal thuis vast zitten. Ik voorzie dat retailers deze weken hun schappenplan en winkelindeling veranderen om meer ruimte te maken voor vers en food. Er is letterlijk geen ruimte in de winkels voor de extra omzet.
    Het zijn de cijfers van de sector zelf…

    En, hamsteren? Alleen het strikt noodzakelijke. De eerste dag was bar en boos (en vaak onnodig).

    Lees deze ook even https://www.weforum.org/agenda/2020/03/supermarkets-grocery-coronavirus-covid19-supply

  3. U blijft de hamsteraars ”gelijk geven”. Daarom ga ik hier niet verder op in want ik behoor niet tot uw ”allemaal” ik ben sociaal en solidair en deze begrippen zijn in deze dagen in de verdrukking geraakt.

    John Zwart
  4. Hr. Ploos van Amstel: Omdat u mij niet voor vol aanziet wat lezen betreft: Ik reageer nooit voordat ik een artikel geheel en goed gelezen heb.
    Daarna leg ik de vinger op een belangrijk punt wat mij treft. Dat was in dit geval dat iemand met het gezag van een hoogleraar de Amsterdamse bevolking als indruk geeft dat hamsteren een acceptabel gedrag is en ”logisch” omdat iedereen dat doet… wanneer men moeilijke tijden verwacht. Ja ”met mate” ? In tegendeel tot die attitude moet dit hamstergedrag door alle mensen waarnaar geluisterd wordt, zoals bestuurders en wetenschappers, zonder meer worden ontmoedigd. Ook al omdat het spanningen oproept onder het winkelend publiek, hetgeen weer het volgen van de noodzakelijke beschermende maatregelen bemoeilijkt.

    Nu dan nóg een gevaarlijk punt in uw artikel. U pleit voor het instandhouden van de lokale en buurtmarkten. Dat zijn nu precies de locaties waar besmettingsgevaar zeer groot is, Als mensen in de parken al niet weten hoe afstand houden werkt, kan ik verzekeren dat dit in de paadjes tussen de marktkramen geheel niet meer lukt.
    U weet duidelijk zeer veel van logistiek, maar beseft u wel dat we te maken hebben met een pandemie-virus wat dringend gestopt moet worden, omdat daartegen geen medicatie bestaat en dat zich gemakkelijk verspreidt. Hamsteren en markten zijn risico bevorderende factoren. .

    John Zwart
  5. De out of home markt is traditioneel opgedeeld in 3 segmenten, te weten de klassieke horeca, de catering en gemak (bv. pompstations en overige fastservice). Consumenten zijn, ondanks de economische omstandigheden, nog steeds graag bereid om buitenshuis te consumeren i.p.v. thuis. Echter, in 5 jaar tijd is het marktaandeel van dit segment in Noordwest Europa wel sterk gedaald, met name vanwege de terugval in de horeca.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.