Amsterdam heeft geen nieuwe taxicoöperatie nodig

Een gastbijdrage van Solaiman Ben Mohammed Als chauffeurs van Taxicentrale Amsterdam (TCA) vervoeren wij dagelijks mensen van en naar ziekenhuizen, van en naar Schiphol, van en naar begraafplaatsen, van en naar de RAI als exclusieve partner enz.  Wij zijn een belangrijke vervoerspartner voor veel bewoners en bezoekers van de stad. …

Over de rand van de muntschuiver

Ik ben enorm gefascineerd door de stadsfoto’s van Jacob Olie (1816-1885) en tijdgenoten, zoals George Breitner (ook beroemd als schilder, 1856-1923), Bernard Eilers (1878-1951) en Jan Zeegers (1872-1937). Zie voor een volledige opsomming Ons Amsterdam uit 2016. De fascinatie betreft vooral het vergankelijke van de mens in de veel minder …

Lekker scheuren met 30 kilometer

Dertig kilometer per uur is vanaf 8 december 2023 de maximale snelheid in de Amsterdamse binnenstad. Grote doorgaande wegen uitgezonderd. Het stadsbestuur heeft er allerlei informatie over online staan, maar nergens kan ik zo gauw vinden of dit alleen voor auto’s geldt. Zij nemen als vanzelfsprekend aan dat ik dit …

Ritjesrantsoen voor leveranciers

Zaterdag opperde Ploos van Amstel dat er minder auto’s de stad in zouden moeten rijden om hier iets af te leveren. Ja, het gaat er inderdaad behoorlijk dom aan toe in deze ‘smart city’. Een leverancier zorgt er hoogstens voor dat de te rijden route efficiënt is. Er is iets fundamenteel mis …

Oorlog op de Amsterdamse straten

Ik mag dagelijks op weg naar kantoor over de ODE-brug. Door alle werkzaamheden is het daar een grote ellende met de vele voetgangers en fietsers. Fietsers en voetgangers staan elkaar naar het leven. Ook zonder de werkzaamheden was het al een onmogelijke situatie.Amsterdammers voelen zich onveiliger in het verkeer dan …

Een museum met appeltaart

Een museum met appeltaart. Zo zag ik meestal het Cobra Museum in Amstelveen. Ik ging er namelijk vooral binnen om even wat te snoepen tijdens de pianoles van mijn zoontje in de nabijgelegen muziekschool. Voor de kunst deed ik het eerlijk gezegd niet. Gratis toegang met de museumkaart, dat wel, …

De rolstoel en de rondvaartboot

Natuurlijk gaat er wel eens wat mis in de eeuwige bouwput die Amsterdam heet. Bij al die verherverbouwingen, herinrichtingen, vernieuwingen, renovaties en herstructureringsprojecten komt onvermijdelijk de menselijke factor om de hoek kijken. Doe je niets aan, is een gegeven. Meestal komen er dan excuses, soms aanpassingen. Maar soms is een …

De haantjes van het Amsterdamsch Studentencorps

Wat is nou eigenlijk het nut van studentenclubs? Met mijn grillig verlopen studietraject is dat verschijnsel aan mij voorbijgegaan, maar een club waar je eerst tot op het bot vernederd moet worden om toe te treden, kan nooit veel soeps zijn. Vooroordeel? Yep, maar hoe ver sla ik de plank …

Ergernissen in het Engels

Ergernissen in het Engels: in de horeca zijn we in Amsterdam en andere grote steden al niet anders gewend om door de bediening in het Engels aangesproken te worden. Zelfs bij etablissementen met een Franse naam. Blijkbaar hebben we een grote aantrekkingskracht op buitenlandse studententypes met een ‘tussenjaar’. En hier …